Top
 

Jak zacząć

Dużą uwagę przyłożyliśmy do stworzenia jak najlepszych warunków rozpoczęcia praktyki.

Przez przynajmniej pierwszy miesiąc (9 zajęć) prosimy o praktykę na grupie początkującej przeznaczonej dla osób które wcześniej nie zetknęły się z jogą Iyengara. Uczycie się tu od podstaw i w zgodzie ze swoimi możliwościami najważniejszych zasad efektywnej i bezpiecznej praktyki. Nie jesteście wrzucani na głęboką wodę przez konieczność uczestniczenia od razu w zajęciach grupy ogólnej z osobami ćwiczącymi na przykład kilka lat.

Praktykę w Joga Centrum można rozpocząć w dowolnym momencie niezależnie od tego, czy jest to początek, czy środek miesiąca.

Po miesiącu praktyki na grupie początkującej zapraszamy na wszystkie zajęcia w szkole.

Przed pierwszymi zajęciami

jeżeli dopiero zaczynasz praktykę jogi Iyengara lub ćwiczyłeś inne rodzaje jogi zapraszamy na miesięczną grupę początkującą

około dwóch godzin przed zajęciami nie jedz dużych posiłków – ćwiczymy o pustym żołądku

przyjdź 10 minut wcześniej, zaznacz swoją obecność na recepcji lub kup karnet

przebierz się w wygodny strój – ćwiczymy boso

możesz korzystać z mat szkolnych. Jeśli posiadasz, prosimy o przynoszenie własnych mat. Cały potrzebny sprzęt znajduje się na sali.

wyłącz dzwonek i wibrację w telefonie, torbę zabierz ze sobą na salę

zgłoś nauczycielowi problemy zdrowotne typu dyskopatia, choroby serca, kontuzje, niedawno przebyte operacje, także ból głowy, przemęczenie. Zgłoś koniecznie, jeżeli jesteś w ciąży.

uważnie słuchaj i zapamiętuj wskazówki nauczyciela dotyczące wykonywania pozycji, przeciwwskazań oraz wariantów alternatywnych, jeśli nie możesz wykonywać danej pozycji (np. w czasie menstruacji)

zgłoś nauczycielowi, jeśli w trakcie wykonywania ćwiczeń odczuwasz ból kręgosłupa, stawów, chorych miejsc, odczuwasz mdłości – dostaniesz wskazówki jak w bezpieczny sposób pracować

pomoc innym uczestnikom możliwa jest tylko po wyjaśnieniu przez nauczyciela, w jaki sposób wykonać ćwiczenie w parach

po zakończeniu zajęć odłóż używany sprzęt na miejsce

wszelkie wątpliwości co do praktyki wyjaśnij z nauczycielem przed lub po zajęciach

Joga Centrum stworzyliśmy z myślą o ludziach chcących w bezpieczny sposób odkrywać siebie poprzez pracę z ciałem, oddechem i świadomością.

Jest to miejsce w którym w zgodzie ze swoimi możliwościami i potrzebami mogą ćwiczyć osoby o różnych predyspozycjach. Znajdą tu miejsce osoby potrzebujące regeneracji psychofizycznej, szukające sposobu na poradzenie sobie ze stresem, jak i osoby pełne energii gotowe do intensywnych ćwiczeń. Każdy sam dobiera odpowiednią dla siebie częstotliwość i intensywność ćwiczeń.

Najczęściej zadawane pytania

  • Jak się ubrać na zajęcia?

Strój powinien być wygodny i nie krępować ruchów. Może to być dres, koszulka i spodenki, leginsy… ćwiczymy boso.

  • Czy trzeba przynosić ze sobą maty, koce?

Nie. Cały potrzebny sprzęt jest na sali. Osoby ćwiczące dłużej posiadają własne antypoślizgowe maty do ćwiczeń jogi. Jeżeli dopiero zaczynasz możesz korzystać z mat szkolnych. Środki dezynfekcji znajdują się na sali. Jeżeli zdecydujesz się na systematyczną praktykę matę oraz paski i klocki przydatne do praktyki własnej w domu można kupić w recepcji Joga Centrum lub na joga.sklep.pl

  • Czy można zapisać się tylko na początku miesiąca?

Nie. Grupę początkującą można rozpocząć od dowolnych zajęć.

  • W jakim wieku osoby ćwiczą na zajęciach?

Ćwiczy zarówno młodzież, ludzie dorośli i starsi. Ćwiczenia można rozpocząć od 15-16 roku życia. Górna granica nie istnieje. Elżbieta, Królowa Belgii nauczyła się stać na głowie w wieku 80 lat. Mistrz jogi, twórca systemu, który praktykujemy – BKS Iyengar przez całe swoje życie aż do 96 roku życia codziennie ćwiczył przynajmniej 3 godziny. Dzięki możliwości wyboru spośród grup ogólnych, regenerujących, tematycznych i zaawansowanych, możesz dobrać odpowiedni dla siebie sposób ćwiczeń.

  • Na jakie problemy medyczne należy zwrócić uwagę przed przystąpieniem do ćwiczeń?

Najważniejszymi problemami są:
-dyskopatia, zwyrodnienia kręgosłupa
-choroby serca
-duża daleko- lub krótkowzroczność, odklejanie się siatkówki, jaskra, ropne zapalenie uszu
-wysokie ciśnienie krwi
-niedawno przebyte operacje, doznane kontuzje
-miesiączka, ciąża – co prawda nie są problemami medycznymi, lecz wymagają dostosowania zestawów ćwiczeń.
W czasie zajęć grupy początkującej nauczyciel zawsze zwraca uwagę na pozycje, których nie należy wykonywać przy wyżej wymienionych dolegliwościach. Często można pozycje te odpowiednio zmodyfikować, aby przynosiły odpowiednie rezultaty. W przypadku wystąpienia szczególnie niepokojących objawów (pogorszenie samopoczucia, mdłości, bóle kręgosłupa, stawów i chorych miejsc) w trakcie ćwiczeń należy przerwać wykonywanie ćwiczenia i zgłosić dolegliwości prowadzącemu.

  • Co jeszcze powinnam wiedzieć?

Na zajęcia należy przyjść przynajmniej 2 godziny po dużym posiłku, tak żeby żołądek był pusty. Nie należy ćwiczyć po długim pobycie w pełnym słońcu, bezpośrednio po innych formach pracy z ciałem (masaż, sauna), po spożyciu alkoholu. Na zajęcia najlepiej przyjść przynamniej 10 minut przed ich rozpoczęciem, aby spokojnie przebrać i przygotować się.

Grupa początkujaca

Grupa początkująca

Rozpoczynając praktykę przez miesiąc uczestniczyć będziecie w zajęciach grupy początkującej na której postawicie swoje pierwsze kroki na ścieżce jogi. Jest to grupa przeznaczona dla osób które jeszcze nigdy nie ćwiczyły, pozwalająca nauczyć się podstawowych pozycji i zasad bezpiecznej praktyki. Po jej ukończeniu będziecie mogli w nieograniczony sposób brać udział we wszystkich pozostałych zajęciach.

Po grupie początkowej

Po miesięcznej grupie początkującej

Grupy ogólne oraz tematyczne stanowią trzon praktyki, wykonujemy tu wszystkie podstawowe pozycje. Cieszą się one największym powodzeniem w Joga! Centrum. Doskonałe dla każdego po ukończeniu grupy początkującej.